Etapy budowy strony internetowej
Budowa strony internetowej to wieloetapowy i złożony proces, którego pomyślne przeprowadzenie od A do WWW wymaga uprzedniego przygotowania się w kilku dziedzinach. Czy chodzi o prosty landing page, czy złożony serwis ze sklepem, blogiem i usługami online, warto odpowiedzieć na kilka pytań. Dlaczego, po co, kiedy i jak – one pomogą określić cel oraz funkcjonalności strony i sposoby ich realizacji.
Nie musisz znać się na kodowaniu, żeby stworzyć lub przebudować firmowy serwis internetowy, czy też, żeby korzystać z dobrodziejstw marketingu online. Od tego jest agencja digitalowa. Aby mogła ona działać, potrzebuje od Ciebie informacji, dzięki którym nie tylko stworzy kosztorys, ale przede wszystkim adekwatny do Twoich celów plan oraz harmonogram działania, wybierze optymalne narzędzia i terminowo „dowiezie” projekt.
Strona internetowa krok po kroku
Budowa strony internetowej należy postrzegać jako proces podzielony na kilka ważnych etapów. Każdy z nich ma wpływ na czas realizacji i koszty projektu.
- Analiza i planowanie budowy strony
Pierwszym krokiem jest analiza potrzeb klienta oraz planowanie projektu. To moment, w którym ustalamy cele, grupę docelową i funkcje, które strona ma spełniać. Im dokładniejsza analiza, tym mniej niespodzianek w trakcie realizacji. To również moment dyskusji nad brakami dotychczasowego serwisu, jeśli Twoim celem jest przebudowa, ulepszenie lub unowocześnienie już posiadanej strony. Jest to także chwila, aby przekazać agencji potrzebne jej materiały – księgę znaku, manual graficzny marki czy też zdjęcia, które muszą zostać użyte w projekcie.
Dlaczego, po co, kiedy i jak – te właśnie pytania (czy raczej odpowiedzi na nie) tworzą fundament każdego takiego projektu. Dlaczego – bo obecna strona nie spełnia standardów, po co – żeby zwiększyć sprzedaż mojego produktu, kiedy – najlepiej na jutro, no i jak to osiągnąć? Tu wkracza agencja i jej wyspecjalizowane zespoły. - Struktura firmowej strony
Projektowanie obejmuje nie tylko warstwę graficzną. Architektura treści strony musi współgrać z layoutem, a to oznacza, że teksty, ich układ, kolejność, ale też wydźwięk, tonacja emocjonalna etc. muszą zostać określone już na tym wczesnym etapie projektu. W tym momencie trzeba także określić liczbę stron i podstron oraz typów ich szablonów, składających się na projektowany serwis. Wiedząc to, projektanci mogą zacząć robić szkice i mockupy strony, określając jej wygląd i interakcje. To ważny moment, który wpływa na ostateczny efekt wizualny i użytkową. Na tym etapie nie powinno się wprowadzać znaczących zmian do struktury treści, bo stanowi ona rusztowanie, na którym budowana jest adekwatna szata graficzna. - Programowanie
Następnie przechodzimy do etapu programowania, gdzie wybieramy narzędzia do tworzenia strony. To ważna decyzja, czy użyć gotowego systemu zarządzania treścią (CMS – np. WordPress, Joomla, Drupal) czy stworzyć własny kod (a jeśli tak, to w oparciu, o który framework). Każde z tych rozwiązań ma swoje zalety i czasem wady, przy czym wybór jednego bądź drugiego z nich, wynika z wniosków z etapu 1. Prosty landing page służący zbieraniu leadów i statystyk odwiedzin można stworzyć w narzędziach do marketingu online takich, jak m.in. Get Response, Fresh Mail, MailChimp i wiele innych, ale nie ma przeciwwskazań, żeby wykorzystać do tego np. zoptymalizowaną instalację WordPressa. W przypadku naprawdę nieskomplikowanych projektów może okazać się, że napisanie kodu strony w poprawnym HTML, CSS i z „posypką” lekkiego kodu w Javascipt, jest najbardziej sensownym rozwiązaniem. Z kolei dla sklepu z wieloma tysiącami produktów „gotowe” skrypty e-shop takie, jak np. Presta czy Magento pozwolą zaoszczędzić czas i tym samym koszty projektu. Chyba że konieczne będzie stworzenie dla nich customowych dodatków, które są nie do zrealizowania przy użyciu np. wtyczek. Kryteria decydujące o tym, którego rozwiązania użyć to temat na osobną opowieść, należy bowiem również uwzględnić „warunki mieszkaniowe” dla strony – hosting zarządzany, a może wirtualny serwer prywatny? A może masz już własny serwer? Możemy Ci podpowiedzieć, które rozwiązanie wybrać. - Testowanie i poprawki
Po zakończeniu programowania przyszedł czas na testowanie strony. Wyszukiwanie i usuwanie błędów jest kluczowe, aby strona działała bez zakłóceń. Jest to również czas, którego nie należy skracać – jeden dzień na „przeklikanie” się przez stronę to zazwyczaj za mało, żeby stwierdzić, że na kilkunastu rozdzielczościach ekranu, dziesiątkach typów urządzeń i kilku systemach operacyjnych, wszystko wygląda tak samo dobrze (nawet korzystając z takich platform testowych jak BrowserStack). Warto dodać, że na koniec tego etapu mogą rozpocząć się szkolenia z zarządzania stroną, jeśli ich potrzebujesz. - Wdrożenie
Po zatwierdzeniu przez klienta i upewnieniu się, że strona działa poprawnie, przechodzimy do etapu wdrożenia, czyli publikacji strony w Internecie. Publikacja strony online nie zawsze oznacza koniec współpracy – jeśli potrzebujesz wsparcia w prowadzeniu serwisu (pomocy technicznej, administracji lub aktualizacji treści), agencja powinna Ci takie usługi zaoferować. Czym innym jest bowiem dodawanie wpisów do firmowego bloga, a czym innym administrowanie serwisem. To zazwyczaj dodatkowy koszt dla firmy, ale ostatecznie jest on i tak niższy od ceny awaryjnego przywracania „do życia” przypadkowo uszkodzonego WordPressa…
Profesjonalny zespół to połowa sukcesu
Budowa nowoczesnej strony internetowej to zadania, które wymaga wiedzy, doświadczenia i narzędzi, a przede wszystkim ludzi, którzy będą wiedzieli, jak ich użyć. Od lat tworzymy profesjonalne strony internetowe zgodne z wymogami SEO oraz bezpieczeństwa i z wykorzystaniem sprawdzonych technologii. Jesteśmy zespołem profesjonalistów, ekspertów od pozycjonowania treści, budowy serwisów internetowych oraz teamem grafików i programistów. Jeśli szukasz agencji, która pomoże Ci zbudować lub zoptymalizować serwis WWW, polecamy się, you know…
Nasz adres:
ul. Piekałkiewicza 7 lok. 50
00-710 Warszawa